Otwarcie własnego salonu fryzjerskiego to marzenie niejednej osoby stawiającej swoje kroki w tej branży. Jeśli ten wielki moment jest coraz bliżej, warto dowiedzieć się, jak dokładnie się do niego przygotować. Sprawdź, jak otworzyć salon fryzjerski. O czym musisz pamiętać, zanim powiadomisz klientów o nowym miejscu na mapie beauty i zaczniesz przyjmować zapisy? Sprawdź!
Jak otworzyć salon fryzjerski?
Przygotowywanie się do otwarcia salonu fryzjerskiego, to nie tylko wybór mebli takich jak konsolety czy myjnie fryzjerskie. To także szereg technicznych i prawnych zobowiązań, które należy spełnić. Poniżej wyjaśniamy najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać.
Ocena konkurencji i plan
Jak otworzyć salon fryzjerski? Od czego zacząć? Zanim przystąpisz do załatwiania formalności i wybierania wystroju, zajmij się planowaniem i analizą konkurencji. Musisz wiedzieć, czy w lokalizacji, która Cię interesuje, znajdują się inne salony z branży fryzjerskiej. Twoim zadaniem będzie się wyróżnić i nie powielać błędów popełnionych przez ich właścicieli. Czasem konieczna może być zmiana wybranej lokalizacji, jeśli w wybranym miejscu jest już zbyt wiele salonów fryzjerskich. Sprawdź także opcje dostępne parkowania i dojazdu komunikacją miejską.
Aby zwiększyć szanse na sukces Twojego nowego biznesu, opieraj swoje działania na biznesplanie. W ten sposób zyskasz podgląd na cele, które musisz osiągnąć, aby działalność była opłacalna, a Twoje kolejne kroki będą spójne ze strategią marki.
Niezbędne formalności
To, jak otworzyć salon fryzjerski, wiąże się z szeregiem kwestii formalnych.
Wybór rodzaju działalności i jej rejestracja
Aby zacząć świadczyć usługi w branży fryzjerskiej, konieczne jest określenie rodzaju działalności. Jedną z opcji jest działalność nierejestrowana, która – zgodnie z nazwą – nie wymaga rejestracji. Jeśli jednak chcesz pracować na większą skalę i nie mieć ograniczeń co do wysokości zarobków, lepszą opcją będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Aby ją założyć, wystarczy złożyć wniosek CEIDG-1 o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Masz 7 dni od założenia działalności gospodarczej na złożenie wniosku ZUA do ZUS, czyli zgłoszenia do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej. Jeśli planujesz zatrudniać pracowników, ich także musisz zgłosić do ZUS. Zrób to w ciągu 7 dni od podpisania umowy.
Zakup kasy fiskalnej
W przypadku świadczenia usług w branży fryzjerskiej konieczne jest posiadanie kasy fiskalnej – także w przypadku działalności nierejestrowanej. Pamiętaj o tym obowiązku. Dla początkujących przedsiębiorców otwierających działalność gospodarczą została przygotowana zniżka wynosząca 90% kwoty netto za zakup kasy (maksymalnie 700 zł).
Zgłoszenie salonu do Sanepidu
W każdym salonie fryzjerskim muszą być zachowane określone zasady bezpieczeństwa – wymogi sanitarne, BHP oraz wymagania prawa budowlanego. Masz 14 dni od daty rozpoczęcia działalności na złożenie wniosku w Sanepidzie.
Jakie wymagania muszą być spełnione? Przede wszystkim salon fryzjerski musi znajdować się w odrębnym budynku albo lokalu (dopuszczalne jest, aby stanowił jego wydzieloną część). Wejście dla wszystkich użytkowników musi być wspólne. Trzeba zadbać o to, aby prowadziło z dróg komunikacji ogólnej. Dodatkowo salon powinien być podzielony na strefy – nie może zabraknąć w nim m.in. pomieszczenia sanitarno-higienicznego dla klientów i pracowników czy poczekalni.
Pełną listę wymagań znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej.
Opłaty ZAiKS-u
Ciężko wyobrazić sobie salon fryzjerski bez muzyki. Często podkreśla ona jego klimat. Aby było możliwe legalne jej puszczanie, należy wykupić licencję, co wiąże się z uiszczaniem opłat. Zajmuje się tym Organizacja Zbiorowego Zarządzania, która przyjmuje opłaty w trybie miesięcznym lub jednorazowym.
Według informacji zawartych w artykule na stronie www.ifirma.pl da się jednak tego uniknąć. Wystarczy puszczać muzykę udostępnioną w domenie publicznej (1).
Praktyczne i stylowe wyposażenie salonu fryzjerskiego
Jeśli formalności już za Tobą i posiadasz pozytywną opinię Sanepidu, możesz przejść do tworzenia wymarzonego wnętrza salonu. Pamiętaj o wydzielonych strefach i wyposaż je w odpowiednie elementy.
W strefie powitalnej umieść recepcje fryzjerskie, a w ich okolicy postaw eleganckie witryny, które pozwolą Ci zaprezentować dostępne do zakupu akcesoria i kosmetyki. Nie zapomnij o poczekalni, która pozwoli klientom oczekiwać na wizytę w komfortowych warunkach. Może mieć ona formę wygodnej sofy i stolika albo kilku krzeseł czy foteli ustawionych obok siebie. Dopasuj wielkość mebli wypoczynkowych do liczby klientów przyjmowanych w salonie.
Strefa mycia powinna obejmować przede wszystkim myjnie fryzjerskie. Wybierz model, który będzie oferował komfortową pracę Tobie i jednocześnie wygodę klientowi. Coraz większą popularnością cieszą się myjnie leżące lub z masażem. Te dodatkowe funkcje na pewno podniosą pozytywne doświadczenia osób odwiedzających Twój salon. W niedalekiej odległości od myjki powinien znaleźć się zlew, który pozwoli Ci zadbać o higienę podczas pracy.
Kolejnym ważnym punktem salony fryzjerskiego są stanowiska pracy. Obejmują konsolety i fotele fryzjerskie. W tej strefie znajdują się także podnóżki, pomocniki, wózki oraz taborety. Warto wybrać modele, które będą odznaczać się nowoczesnością i wysoką jakością, dzięki czemu zachowają swój idealny wygląd przez lata.
Aby Twój salon fryzjerski prezentował się doskonale, zadbaj o spójność aranżacji. Większość mebli fryzjerskich dostępna jest w kolekcjach nawiązujących do różnych stylów aranżacyjnych, np. styl industrialny doskonale oddaje seria Loft Ayala, a wyposażenie w stylu glamour czeka na Ciebie w kolekcji Royal lub Obsession tego samego producenta. Dzięki temu Twój salon będzie prezentował się harmonijnie, a przebywanie w nim będzie przyjemnością.
Budowanie wizerunku marki
Aby Twój salon stał się ważnym miejscem na mapie branży fryzjerskiej, nie zapomnij o działaniach promocyjnych i reklamowych. W tym celu uzupełnij wizytówkę firmy w Google i załóż firmowe profile w social mediach. Doskonałym wyborem jest Instagram – medium wizualne, które pozwoli Ci zaprezentować tworzone fryzury i przemiany. W ten sposób zyskasz klientów i zbudujesz wizerunek marki, prezentując się jako specjalista w swojej dziedzinie. Takie działania możesz rozpocząć jeszcze przed otwarciem salonu i np. stworzyć promocje dla pierwszych osób zapisujących się na określone usługi. Możliwości jest mnóstwo!
Wiesz już, jak otworzyć salon fryzjerski. Działaj zgodnie z planem, stwórz funkcjonalne wnętrze, buduj wizerunek marki i nie zapomnij o spełnieniu wszystkich koniecznych formalności. Powodzenia!
Źródła:
- Pomysł na biznes: jak otworzyć salon fryzjerski?, www.ifirma.pl/blog/pomysl-na-biznes-jak-otworzyc-salon-fryzjerski.html, [dostęp 24.07.2024].