Nadruk na odzieży firmowej – co powinieneś wiedzieć przed jego zrobieniem

Autor
koszulki-pod-nadruk

Czy wiecie, że nadruk na odzieży jest z nami dopiero od kilkudziesięciu lat? Wraz z popularyzacją noszenia t-shirtów marketingowcy odkryli nowe miejsce, gdzie można umieścić prawie niezauważalne przekazy promocyjne. Od drugiej połowy XX w. ubrania stały się płótnem, które można wykorzystać do promocji naszej marki. Jakie ubrania wybrać, aby przekaz ten był pozytywny?

Ubrania dla pracowników

W dużej liczbie zawodów obowiązuje dress code. Czasem zasady ubierania powstały ze względu na charakter pracy, a czasem, aby tworzyć zespół i wyróżniać się na tle innych.

Nadruk na odzieży specjalistycznej

Niektóre zawody wymagają konkretnego stroju – kask, odblaskowa kamizelka i buty robocze to nieodłączne elementy wielu pracowników fizycznych. Jeśli prace wykonywane są na zewnątrz, należy do tego dołączyć również kurtkę dobrej firmy, zapewniającą zachowanie ciepła i wodoodporność. Gwarantują to różne produkty firm sportowych, np. brytyjska marka – Regatta. Takie rozwiązania gwarantuje bezpieczeństwo pracowników i mniejszą liczbę zwolnień chorobowych.

Nadruk na takiej odzieży może spełniać nawet kilka zadań.

Po pierwsze, będzie to promocja firmy, ponieważ jeśli będzie miała miejsce udana inspekcja, osoba jej dokonująca zapewne wyrobi sobie pozytywne zdanie o przedsiębiorstwie.

Po drugie, w dużych inwestycjach prace budowlane mogą być wykonywane równocześnie przez kilka firm. Dlatego warto zadbać o to, by pracownicy wiedzieli, z kim współpracować i aby nie było nieporozumień, jeśli zostałby popełniony jakiś błąd.

kurtka pod nadruk
Odblaskowa kurtka ostrzegawcza Regatta, źródło zdjęcia: strona sklep-logos.pl

Nadruk dla odzieży promocyjnej

Biorąc udział w warsztatach i pokazach, często otrzymuje się koszulki lub torby, na których widnieje nadruk związany z firmą. Tak samo pracownicy reprezentujący dane przedsiębiorstwo będą ubrani w podobny strój, najczęściej pokazujący logo i nazwę firmy. W tym przypadku najlepiej jest zdecydować się na dobrą odzież w rozsądnej cenie.

W końcu, takie wydarzenia mogą mieć miejsce kilka razy w roku. Aby dobrze wybrać konkretne artykuły tekstylne powinno się rozejrzeć w ofercie różnych producentów. Na przykład Fruit of the Loom w swoim asortymencie ma wiele rodzajów ubrań z innymi właściwościami – i w zależności od tego możemy wybierać konkretne artykuły odzieżowe.

Na jakie elementy powinno się zwrócić uwagę zamawiając nadruk na odzieży?

Materiał

Niezależnie od tego, kto będzie nosił ubrania, na których został wykonany nadruk, powinniśmy się zastanowić, jaki materiał wybrać. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup odzieży wykonanej z naturalnych włókien. Wynika to z faktu, że bawełna i len są przyjazne dla naszej skóry, pozwalają jej oddychać oraz są wygodnym rozwiązaniem. Co więcej, zakup takich ubrań jest dużo lepszy niż w przypadku odzieży wykonanej z poliestru czy innych form plastiku, w których człowiek się poci przez brak jakiejkolwiek wentylacji.

Oczywiście należy podchodzić do zakupu z głową – jeśli zależy nam na wodoodporności, wybierzemy pelerynę wykonaną z tworzywa sztucznego, ponieważ taki ubiór nie przemoknie. A decydując się na letnią koszulkę postawmy na ubrania umożliwiające oddychanie.

Gramatura materiału

Potocznie mówimy o grubości materiałów, co nie jest do końca poprawnym terminem. Bardziej pasuje tutaj gramatura, czyli wartość, która pokazuje, ile gram waży jeden metr kwadratowy danego materiału. Tkaniny dzieli się na cienkie, średnie oraz grube i w zależności od konkretnej części garderoby wybiera się odpowiednią „grubość”.

Porównując oferty różnych producentów możemy znaleźć bawełniane koszulki, które na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie, ale różnić się będą właściwościami materiału. W zależności od splotu, grubości pojedynczych nitek oraz ich ciężaru możemy otrzymać pół-prześwitujące lub w pełni kryjące ubrania.

Kolor

Tutaj trzeba przyglądnąć się kilku kwestiom. Czy firma jest kojarzona z konkretną barwą? Jeśli tak zdecydujmy się na nią, aby utrwalić ten wizerunek w świadomości pracowników i innych osób, które napotkają nasze koszulki i bluzy.

Jeśli tylko w logo widnieje konkretny kolor mamy dużo większe pole do popisu. Należy jednak pamiętać, że napisy muszą być dobrze widoczne na tle zdobionej odzieży. W przeciwnym razie cała idea ubrań z nadrukiem nie będzie poprawnie zrealizowana.

Przedstawiona grafika

To, co przedstawiamy na ubraniach z nadrukiem, powinno godnie reprezentować firmę. Jeśli będzie to odzież robocza, nie musimy się wysilać i tworzyć niepowtarzalnych projektów. Wystarczy zmieścić tam dobrze dopasowane logo, tak aby było widoczne.

Inaczej można postąpić, jeśli chcemy wypromować firmę na różnego rodzaju wydarzeniach. Aby wybić się z ponad tłumu dobrze jest stworzyć ciekawy graficznie projekt pokazujący charakter firmy. Najczęstszym zagraniem jest nadruk z dwóch stron koszulki, gdzie jedna przedstawia tradycyjne logo, a druga może być bardzo kreatywna.

Branża

Nie każdy zawód może sobie pozwolić na popularne przy ubraniach z nadrukiem t-shirty. Na szczęście oferta jest naprawdę duża. W związku z tym każda organizacja, od firm budowlanych, przez korporacje high-tech, po luksusowe hotele, powinna bez problemu znaleźć ubrania i metodę nadruku odpowiadającą ich oczekiwaniom.

koszulka pod nadruk
Koszulka męska Fruit of the Loom, źródło zdjęcia: strona sklep-logos.pl

Metody znakowania

Haft komputerowy

To jedna z ulubionych metod znakowania. Wyróżnia się możliwością zaaplikowania jej na materiałach o różnej grubości – koszulki, koszule czy polary, wszędzie można zastosować tą metodę. Polega na wyhaftowaniu loga przez komputer. Do jej zalet należy szeroki wybór kolorów nici, możliwość zastosowania na większości tkanin, długa trwałość, zachowanie koloru oraz niski koszt przy wykonaniu dużej liczby sztuk.

Niestety oprócz długiej listy plusów trzeba też wskazać, że nie każde logo będzie mogło być odwzorowane, ponieważ te o dużej liczbie szczegółów nie będą możliwe do wyszycia.

Naszywka

Tutaj naszycie nie jest robione na odzieży, tylko na dodatkowym kawałku materiału. Takie rozwiązanie warto zastosować, gdy decydujemy się na personalizację grubych kurtek lub polarów. Naszywki można wybrać w wielu postaciach:

  • haftowane,
  • sublimowane,
  • elastomerowe,
  • laserografika
  • oraz metki sublimowane.

Tłoczenie

To ciekawa forma znakowania, ponieważ polega na wytłoczeniu materiału otaczającego napis. Jest odporna na pranie i ścieranie, ale przy małej liczbie sztuk koszt wyprodukowania matrycy jest wysoki.

Druk sitowy

Tutaj wtłacza się farbę w materiał, dzięki czemu napis staje się jednością z danym artykułem, więc mamy zachowaną wysoką trwałość kolorystyczną i odporność na ścieranie. Takie rozwiązanie, nazywane również sitodrukiem, jest idealne przy drukowaniu na koszulkach i innych zwiewnych ubraniach. Natomiast wśród wad możemy wyróżnić ograniczoną liczbę kolorów oraz fakt, że każdy z nich potrzebuje osobnej matrycy.

Termotransfer plastizolowy

W sposobie wykonania nadruku jest zbliżony do druku sitowego. Podobnie jak on daje małą możliwość doboru koloru oraz matryce muszą być budowane pod każdą użytą barwę w projekcie. A różni się tym, że tutaj nadruk tworzony jest na specjalnym nośniku, który jest zgrzewany w materiał. Rezultatem tego jest idealnie gładko przyklejona grafika.

Termotransfer plastizolowy z odblaskiem

W wielu branżach wymagane jest noszenie odzieży odblaskowej, co niektóre firmy mogą wykorzystać na swoją korzyść. Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, takie ubranie może być formą promocji. Wykorzystuje się tutaj tą samą metodę, co w przykładzie powyżej. Ale dzięki wykorzystaniu odpowiednich farb otrzymujemy nadruk z odblaskiem.

Termotransfer cyfrowy

Działa na podobnych zasadach co transfer plastizolowy, ale pozwala na wykorzystanie dowolnej palety kolorów. Co więcej, można korzystać z skomplikowanych grafik, decydując się na ten rodzaj nadruku.

Nie można pominąć kilku minusów, które wiążą się z wykorzystaniem tej metody. Po pierwsze drobne elementy będą obrysowane tak zwaną „aplą”. Co prawda wybiera się kolory jak najbliższe do materiału koszulki, ale dla perfekcjonistów może to być problem. Drugą rzeczą jest to, że nie powinno się ich prać w wysokich temperaturach. To jednak dość częste zastrzeżenie dla żywotności różnych nadruków.

Sublimacja

Ta możliwość jest dostępna tylko wtedy, kiedy mowa o ubraniach poliestrowych w bardzo jasnych kolorach. Sublimacja polega na przenikaniu specjalnych farb we włókna koszulki. Dzięki temu powstaje bardzo wytrzymały nadruk. Farby na stałe wiążą się bowiem z materiałem.

Jeśli dalej nie wiecie, jak wybrać, sprawdźcie oferty różnych sklepów i porównajcie rezultaty wykonanych nadruków.

Jaki jest najtrwalszy nadruk na koszulce?

Najtrwalszym nadrukiem na koszulce jest sublimacja. W tej metodzie farba wiąże się bezpośrednio z włóknami i przenika do wnętrza koszulki. Nadruk nie znika nawet przy częstych praniach, przetrwa lata. Sublimacja jest jednak możliwa wyłącznie na jasnych koszulkach z dużą przewagą włókien poliestrowych.

Za niezwykle trwałą metodę znakowania uchodzi również haft komputerowy. Nie jest to jednak typowy nadruk, a wypukły wzór. Uzyskany za pomocą nici wzór jest natomiast odporny nie tylko na pranie w wysokich temperaturach, ale również na prasowanie. Haft komputerowy często określa się mianem techniki „nie do zdarcia”.

Ile kosztuje nadruk na koszulce?

Nadruk na pojedynczej koszulce kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Tę kwotę można jednak obniżyć przy większych zamówieniach. Większość metod znakowania ubrań jest bowiem opłacalna właśnie przy dużych nakładach. Na przykład koszt wykonania haftu komputerowego czy sitodruku zdecydowanie maleje wraz ze wzrostem nakładu. Działa tu prost zasada: im większe zamówienie, tym mniejszy koszt znakowania jednej sztuki.

Jak zrobić napis na ubraniu?

By wykonać napis na ubraniu, wystarczy przygotować plik z projektem takiego napisu i przekazać go profesjonalnej firmie zajmującej się znakowaniem. W zależności od metody, potrzebny może okazać się na przykład plik wektorowy. Można też wybrać samą treść napisu i zlecić jego przygotowanie firmie znakującej ubrania. Graficy, którzy w niej pracują, przedstawią propozycje nadruku.

Na czym można zrobić nadruk?

Nadruk można zrobić na większości materiałów i ubrań. Do znakowania nadają się kurtki, spodnie, bluzy, koszulki, ale także mniejsze akcesoria tekstylne – czapki z daszkiem, chusty buff czy bawełniane torby na zakupy. Co do materiału, wystarczy dobrać odpowiednią technikę znakowania.

Niektóre z nich są bowiem dedykowane tylko materiałom sztucznym – to na przykład sublimacja. Inne z kolei jedynie naturalnym włóknom – tak jest z drukiem cyfrowym DTG. Wśród uniwersalnych metod, którymi można znakować i poliester, i bawełnę, prym wiedzie sitodruk. Nadruków nie da się wykonać na polarze – tam trzeba posiłkować się haftem.

3.7/5 - (3 votes)
Kategorie artykułu:
Ubrania i buty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *