Sitodruk – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Autor
sitodruk na ubraniach wykonywany w profesjonalnej pracowni

Koszulki z ciekawymi, kolorowymi wzorami zawsze przyciągają wzrok. Znajdziesz je w sklepach odzieżowych, służą także jako ubrania robocze w wielu firmach. Większość z nich jest znakowana sitodrukiem. To od lat najpopularniejsza metoda zdobienia T-shirtów, ale również wielu innych ubrań. Nie bez powodu – nadruk tego typu jest bardzo wytrzymały, a w określonych warunkach niezwykle opłacalny. Dowiedz się więcej o sitodruku już teraz!

Sitodruk – co to dokładnie jest?

Sitodruk to technika znakowania odzieży z wykorzystaniem specjalnych barwników przetłaczanych przez uprzednio przygotowaną matrycę. Szablon przyszłego nadruku nakłada się na drobną siatkę. Całość odbywa się w specjalnych prasach, które wytwarzają odpowiednie ciśnienie do wtłoczenia farby w materiał.

Sitodruk bywa nazywany również drukiem sitowym. To bezpośrednia metoda znakowania odzieży. Barwniki znajdują bowiem swoje odbicie na odzieży bez dodatkowych nośników. Efektem jest trwały nadruk wysokiej jakości.

Na czym polega sitodruk?

Sitodruk polega na wtłoczeniu farby w materiał przez specjalne sito. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest przygotowanie matrycy z wzorem. Pod tym pojęciem kryje się prostokątna rama z bardzo drobną siatką nylonową bądź metalową. Matryca musi być na tyle duża, by zmieścił się w niej pożądany wzór.

By przygotować szablon do nadruku, trzeba zablokować wszystkie otwory siatki w miejscach, które nie powinny pozostawić po sobie śladu na tkaninie. Pozostałe otwory stworzą szablon i przepuszczą farbę.

Tak przygotowaną matrycę przejmują teraz maszyny do sitodruku. Profesjonalny druk odbywa się najczęściej przy pomocy automatycznej karuzeli. Wówczas tak zwany rakiel rozprowadza farbę po sicie – barwnik przenika przez przygotowany szablon. Po tym zabiegu maszyny do sitodruku od razu suszą wzór, który w ten sposób zyskuje trwałość.

Ile kolorów mogą mieć nadruki z sitodruku?

Do znakowania sitodrukiem można wykorzystać różne rodzaje farb. Niektóre z nich pozwalają na wyjątkowe efekty na ubraniach. Możesz zdecydować się między innymi na farby brokatowe, odblaskowe czy puchnące. Te ostatnie sprawiają, że w odpowiednich warunkach nadruk zwiększy swoją objętość i stworzy trójwymiarowy efekt. Najczęściej wykorzystuje się jednak bezwonne farby wodne lub plastizolowe, które wyróżniają się znakomitą przyczepnością do tkanin.

Sitodruk umożliwia kilkukolorowe nadruki, ale wiąże się to z większym nakładem pracy. Dla każdej barwy trzeba bowiem przygotować osobną matrycę. Należy więc wyodrębnić z wzoru wszystkie kolory i każdy pojedynczo wtłoczyć w materiał. Zwykle nadruki metodą sitodruku ograniczają się do maksymalnie pięciu, sześciu kolorów.

Każda z tych barw musi należeć do palety kolorów Pantone. To system identyfikacji kolorów, które powstają na bazie zmieszania 18 pigmentów z elementami koloru białego lub czarnego. Łącznie można w ten sposób uzyskać 1761 kolorów.

przykład sitodruku
Przykład sitodruku na ubraniach, źródło zdjęcia: oficjalna strona Sklep-logos.pl

Sitodruk wczoraj i dziś – jakie są korzenie tej metody znakowania?

Sitodruk jest uważany za najstarszą metodę znakowania. Jego korzenie sięgają bowiem kilku wieków i mają swój początek na Dalekim Wschodzie. Według japońskich tradycji miała narodzić się już w XVII wieku. Znany jest nawet jej pierwszy mistrz, którym miał być Yuzensai Miyasaki. Miał on ozdabiać kimona metodą druku szablonowego, która z czasem wyewoluowała w druk sitowy.

Pierwsze siatki do nadruków pojawiły się w Japonii w XIX wieku i były przygotowywane z włosów – zwierzęcych lub ludzkich. Pierwsze sito zbliżone do dzisiejszego, pokrywane lakierem, pojawiło się jednak dopiero na początku XX wieku w Wielkiej Brytanii.

Sitodruk stał się też ważnym elementem kultury popularnej, przede wszystkim za sprawą pop-artu, którego czołowym przedstawicielem był Andy Warhol. Pierwsze nadruki sitodrukowe powstawały w manualnych prasach, w których ręcznie wtłaczało się farbę w materiał. Z czasem cały proces został zautomatyzowany i dziś maszyny do sitodruku są zasilane prądem, a technologia została znacznie udoskonalona.

Kiedy warto zdecydować się na sitodruk? Największe zalety tej techniki

Jak już wspomnieliśmy, druk sitodruk należy do zdecydowanie najpopularniejszych metod znakowania. Z jego właściwości i sposobu wykonania wynika bowiem wiele zalet, które wyróżniają go na tle innych metod znakowania odzieży.

Czy sitodruk jest trwały?

Jednym z najważniejszych atutów sitodruku jest jego trwałość. Nadruki wykonane tą metodą bardzo długo zachowują idealny wygląd. Sitodruk jest trwały – producenci przyjmują, że powinien bez szwanku wytrzymać od 100 do nawet 150 prań. Do tego czasu nadruki z sitodruku nie pękają ani nie tracą kolorów.

Na wytrzymałość sitodruku wpływa również jego odporność na wysokie temperatury. W tym przypadku sporo zależy od wyboru konkretnych farb. Bardzo odporne na gorącą wodę są farby plastizolowe, które bez obaw można prać nawet w temperaturze 90 stopni Celsjusza. Oczywiście trzeba przy tym pamiętać o właściwościach samych tkanin, na których jest wykonany nadruk, i nie zniszczyć koszulki czy bluzy zbyt wysoką temperaturą. Nic więc dziwnego, że to właśnie te farby są dziś jednymi z najpopularniejszych sitodrukowych barwników.

Wytrzymałe będą również farby wodne, które jeszcze do niedawna miały przodującą pozycję na rynku. W tym przypadku nadruki można prać w temperaturze do 60 stopni Celsjusza. Wszystkie farby stosowane przy sitodruku są także odporne na promieniowanie UV oraz uszkodzenia mechaniczne. 

Uniwersalność sitodruku

To z pewnością kolejny powód, by zdecydować się na sitodruk. Farby drukarskie oraz sposób ich wtłaczania w odzież sprawia, że sprawdzą się na obu najpopularniejszych odzieżowych materiałach. Mowa oczywiście o bawełnie oraz poliestrze, które są podstawą koszulek, bluz czy spodni. Co ważne, na obu tych materiałach nadruki będą równie trwałe, nie będą też różnić się wyglądem.

Maszyny do sitodruku poradzą sobie zarówno z tkaninami, jak i dzianinami. Ta metoda ma jednak znacznie szersze zastosowanie. Sitodruk jest bowiem możliwy do wykonania również na drewnie oraz tworzywach sztucznych.

Uniwersalność tej techniki przejawia się również w tym, jak wiele rodzajów ubrań można nią znakować. Szczególnie popularny jest sitodruk na koszulki, ale można w ten sposób ozdobić również bluzy czy spodnie. Nie będzie też problemów z mniejszymi dodatkami i gadżetami, takimi jak czapki, torby czy nawet parasole.

Wygląd nadruków sitodrukowych

Wzorom, które wykonuje się za pomocą sitodruku, trudno też zarzucić zbyt dużo pod kątem wizualnym. Poza ograniczeniami kolorystycznymi, które wynikają z samej technologii nadruku, wygląd sitodrukowych wzorów jest właściwie nienaganny.

Barwy są bardzo wyraziste i nasycone. Ta metoda nie ma też problemów z odwzorowaniem nawet najmniejszych szczegółów. Dodatkowo nawet duży nadruk nie obciąża zbytnio odzieży – znakowana koszulka pozostanie lekka i wygodna.

sitodruk jednokolorowy
Przykład sitodruku na ubraniach, źródło zdjęcia: oficjalna strona Sklep-logos.pl

Koszt sitodruku

Swoją popularność sitodruk zawdzięcza również opłacalności. To bowiem metoda, przy której koszt wykonania pojedynczej sztuki maleje wraz ze wzrostem nakładu.

Wiąże się to z tym, że koszt przygotowania matryc rozkłada się wówczas na większą liczbę sztuk odzieży. Jedna matryca może bowiem służyć nawet tysiącom odbitek. Przy dużych zamówieniach, na przykład znakowania odzieży roboczej czy reklamowej, sitodruk sprawdza się zatem idealnie.

Druk sitodruk nie dla każdego? Wady metody

Największa wada sitodruku jest związana z ostatnią wymienioną przez nas zaletą. Taki nadruk nie nadaje się bowiem do indywidualnych nadruków czy też znakowania niewielkich nakładów, na przykład kilku koszulek. W takim wypadku koszt zamówienia jest bowiem wysoki i zdecydowanie przegrywa z większością konkurencyjnych metod znakowania.

Ograniczeniem jest również fakt, że sitodruk można wykonać jedynie na płaskich powierzchniach. W praktyce oznacza to, że nie da się nanieść farby nie tylko na guziki czy zamki, ale także na szwy. To może okazać się problemem przy bardziej skomplikowanych wzorach.

Ile kosztuje nadruk sitodruk?

Nakład sitodruku ma kluczowy wpływ na jego cenę. Im więcej ubrań zamawiasz, tym mniej płacisz za oznakowanie każdego kolejnego. Oprócz tego istotna jest oczywiście wielkość nadruku. Do większych potrzeba więcej farb, co przekłada się na wyższą cenę. Z tego samego powodu ważny jest stopień wypełnienia wzoru kolorem. Co ważne, w przypadku sitodruku nie liczy się dokładna wielkość nadruku, a to, na jakiej matrycy zmieści się jego szablon.

Na koszt sitodruku wpływa też liczba kolorów – najdroższe są nadruki pełnokolorowe. Dodatkowym wydatkiem będzie drugi wzór na koszulce czy bluzie. Pamiętaj też, że ceną różnią się między sobą poszczególne farby.

Najtańszy sitodruk, z niewielkim wzorem naniesionym na białych koszulkach, przy nakładzie w granicach 100 sztuk będzie kosztować kilka złotych za jedną. Białe koszulki pod nadruk są bowiem najbardziej wdzięcznym materiałem do znakowania. Mniejsze zamówienia z dwoma nadrukami o dużej powierzchni mogą kosztować nawet kilka razy więcej.

Kiedy sitodruk jest najbardziej opłacalny?

Sitodruk jest najbardziej opłacalny przy zamówieniu ubrań w nakładzie co najmniej 100 sztuk. Jeśli zależy Ci na niskiej cenie, warto zdecydować się na wzór z jedynie kilkoma pełnymi kolorami. Opłacalne będą zarówno małe, jak i średniej wielkości nadruki. Sitodruk jest niezwykle korzystną metodą znakowania ubrań reklamowych i gadżetów promocyjnych, a także odzieży roboczej w dużych zakładach pracy.

Jak dbać o ubrania znakowane sitodrukiem?

Ubrania znakowane tą metodą nie wymagają przestrzegania szczególnych zasad pielęgnacji. Jak już wspomnieliśmy, sitodruk można prać w wysokich temperaturach. W zależności od użytej farby górna granica to 60-90 stopni.

Ważne, by ubrania zdobione tą metodą prać na lewej stronie. Nie należy też używać mocnych środków chemicznych, wybielaczy i silnych detergentów. Takie substancje mogą uszkodzić nadruk. Po wyciągnięciu odzieży z sitodrukiem z prania nie susz jej również w suszarce bębnowej.

Na nadruki trzeba natomiast uważać przy prasowaniu. Co do zasady, miejsc ubrania z nadrukiem sitodrukowym nie wolno prasować w ogóle. Jeśli jednak już jest to konieczne, trzeba wywrócić odzież na lewą stronę i ustawić jak najniższą temperaturę żelazka.

Podsumowanie: czym wyróżnia się sitodruk i kiedy się na niego zdecydować?

Sitodruk to jedna z najchętniej wybieranych metod znakowania odzieży. Polega na wtłaczaniu farb w materiał, dzięki czemu powstaje bardzo wytrzymały nadruk. To właśnie trwałość jest jednym z największych wyróżników sitodruku. Do tego jest bardzo uniwersalny, można nim znakować ubrania z bawełny oraz poliestru.

Sitodruk jest szczególnie opłacalny przy większych zamówieniach, gdy na odzieży trzeba odwzorować kilka pełnych kolorów. Koszt wykonania pojedynczej sztuki spada bowiem wraz ze wzrostem nakładu.

Rate this post
Kategorie artykułu:
Ubrania i buty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *