PrestaShop — czy to platforma e-commerce dla dużych marek?

Autor
PrestaShop

PrestaShop to jeden z najpopularniejszych systemów e-commerce na świecie. Obecnie z platformy korzysta ponad 270 tysięcy sklepów internetowych. Oprogramowanie jest używane w aż 195 krajach.

PrestaShop święci triumfy również w Polsce, gdzie także jest jednym z najchętniej wybieranych systemów. Powszechnie uważa się jednak, że to oprogramowanie odpowiednie przede wszystkim dla małych i średnich sklepów. Czy tak jest w istocie? Czy duże marki e-commerce również mogą efektywnie na niej funkcjonować? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Platforma PrestaShop a małe i średnie sklepy

Nie ulega wątpliwości, że PrestaShop jest bardzo często wybierany przez osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Powód jest oczywisty. W swojej podstawowej wersji PrestaShop pozwala na samodzielne uruchomienie e-sklepu. Sprawę ułatwia ogromna społeczność — specjaliści PrestaShop, którzy dzielą się wiedzą i tworzą wiele przydatnych materiałów na temat tego systemu (np. poradnia prowadzona przez firmę https://jash.pl/). Dzięki temu początkujący sprzedawca może bardzo szybko “postawić” sklep i rozpocząć sprzedaż.

Jako oprogramowanie typu open source PrestaShop ma również bardzo niewielkie bariery wejścia na rynek. Nie trzeba uiszczać żadnych opłat licencyjnych ani zobowiązywać się do płacenia abonamentu. To zachęca niewielkich przedsiębiorców, którzy mogą szybko i bezpłatnie otworzyć sklep internetowy – nawet w formie niezobowiązującej próby rozszerzenia działalności.

Nie oznacza to jednak, że PrestaShop nie sprawdzi się w przypadku dużych sklepów. Wręcz przeciwnie — system ten ma bardzo wiele do zaoferowania takim markom.

PrestaShop dla dużych sklepów – jakie ma atuty?

Gdy bowiem przyjrzeć się nieco uważniej, widać, że na tym systemie oparte są silniki wielu dużych sklepów. Można to dostrzec na polskich przykładach, ale i zagranicznych liderach e-commerce. W oparciu o PrestaShop świetnie prosperują sklepy takie jak francuski privatesportshop.fr czy koreański kpoptown.com. Coś musi je więc przyciągać do tej platformy.

Personalizacja

Bezpłatne systemy to nie jest coś, co kojarzy się z dużymi markami. Właścicielom tego typu sklepów zależy przecież na indywidualnych rozwiązaniach, zarówno graficznych, jak i funkcjonalnych. Czy PrestaShop oferuje to wszystko? Oczywiście! System ten posiada ponad 300 różnych funkcji.

Co więcej — Presta to oprogramowanie typu open source. Oznacza to, że programista ma dostęp do kodu źródłowego sklepu i może go dowolnie modyfikować. Dzięki temu w e-sklepie można wdrożyć niemal każde rozwiązanie. Elastyczność PrestaShop pozwala na ogromną indywidualizację — zarówno jeśli chodzi o design, jak i nawet najbardziej skomplikowane funkcje.

Część z nich można wdrożyć dzięki gotowym modułom, np. integrację z zewnętrznymi systemami (integracja z hurtowniami, integracja metod płatności, dostawy, systemy rabatowe) oraz platformami (m.in. Allegro, Ceneo). Dodatkowo — wielu specjalistów tworzy własne, dedykowane moduły w przypadku indywidualnych potrzeb. Dobry programista na bazie PrestaShop może stworzyć zupełnie nowe rozwiązania i wyróżnić sklep na rynku e-commerce.

Skalowalność

Skalowalność to, w dużym uproszczeniu, możliwość rozbudowy systemu informatycznego w przypadku zwiększonego ruchu w sklepie internetowym lub zwiększenia ilości danych przesyłanych przez ten system. W praktyce oznacza to, że oprogramowanie PrestaShop rozwija się razem z rozwojem działalności.

Na stronie Jash Technologie możemy przeczytać, że “skalowalność PrestaShopa jest bardzo dobra. To system, który może obsługiwać sklep każdej wielkości – przy małym sklepie zapewnia względnie niskie obciążenie serwera, dzięki czemu można go używać na pojedynczym koncie na serwerze obsługującym setki innych stron, przy większym jest skalowalny na porównywalnym poziomie, jak każda inna aplikacja”.

Takie cechy platformy sprawiają, że może rosnąć wraz ze sklepem. Postawienie na PrestaShop od razu daje więc szansę na rozwój działalności. Jeśli jednak od początku chcemy otworzyć duży sklep internetowy z dziesiątkami tysięcy produktów, system bez problemów udźwignie i to zadanie. Skalowalność to spory atut platformy.

Nowe kanały sprzedaży

Duże marki bardzo rzadko ograniczają się do rodzimego rynku. Twórcy PrestaShop doskonale zdają sobie z tego sprawę. Właśnie dlatego system ten został przetłumaczony na ponad 40 języków. Dzięki temu duże sklepy mogą rozpocząć sprzedaż o charakterze międzynarodowym. Warto o tym pomyśleć już w momencie zakładania sklepu, zwłaszcza jeśli stoi za nami duża, rozpoznawalna marka. Albo nasz sklep ma ambicje, by kimś takim się stać.

Ponadto PrestaShop umożliwia sprzedaż wykraczającą poza klasyczny model e-commerce. System ten pozwala bowiem na stworzenie platformy B2B, marketplace, a także sprzedaż z możliwością odbioru osobistego, np. w sklepie stacjonarnym (tzw. click and collect). To oprogramowanie to coś więcej niż tylko zwyczajny sklep internetowy. Można na nim stworzyć multisprzedażowe platformy, którymi da się zarządzać z jednego panelu administracyjnego. To kusząca wizja.

PrestaShop — uniwersalna platforma e-commerce

PrestaShop cieszy się zaufaniem zarówno małych sklepów, jak i dużych, światowych marek. Jest to możliwe, ponieważ system ten jest elastyczny. Z jednej strony, początkujący właściciele sklepów chwalą PrestaShop za intuicyjność i łatwość obsługi. Brak opłat ułatwia decyzję o rozpoczęciu działalności i dodatkowo motywuje do działania.

Z drugiej — duże marki cenią ten system za ogromne możliwości personalizacji oraz za rozwiązania wspierające sprzedaż. Dostęp do kodu źródłowego i wielka społeczność skupiona wokół tej platformy sprawiają, że dla sklepów opartych o PrestaShop nie ma rzeczy niemożliwych.

5/5 - (2 votes)
Kategorie artykułu:
Finanse i prawo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *