Sponsorzy drużyn piłkarskich. Kto wspiera najbogatsze kluby?

Autor
nadruki na koszulkach

Nadruki na koszulkach najlepszych klubów piłkarskich to nie tylko nazwiska piłkarzy, klubowy herb i logo marki odzieżowej, która dostarczyła stroje. To także znaki handlowe sponsorów drużyny. Wśród nich znajduje się sponsor główny, którego logo lub nazwa znajduje się zazwyczaj w najbardziej eksponowanym miejscu, czyli na przodzie koszulki. Przyjrzyjmy się więc tym firmom – jakie napisy na koszulkach zdobią trykoty czołowych piłkarskich zespołów Europy?

Pieniądze z Dubaju

Wielu kibiców rozpoznaje nadruki na koszulki “Fly Emirates”. Nic dziwnego – Emirates, czyli linie lotnicze z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, sponsorują kilka klubów. Najbardziej znanym jest Real Madryt, który według medialnych doniesień zarabia na umowie z Emirates aż 70 milionów euro rocznie – to najwyższa taka kwota w świecie futbolu. W zamian hasło firmy z Dubaju zdobi nie tylko koszulki “Królewskich”, ale także ich odzież treningową, a w czasie meczów reklamy pojawiają się też na stadionie Santiago Bernabeu.

Oprócz Realu, Emirates jest widoczne również na koszulkach londyńskiego Arsenalu, włoskiego AC Milan oraz niemieckiego HSV Hamburg. W ten sposób firma jest obecna we wszystkich najważniejszych krajach piłkarskiej mapy Europy. W Arsenalu sponsoring nie kończy się zresztą na koszulkach, linie lotnicze są bowiem również tytularnym sponsorem stadionu tego klubu.

Do niedawna napis Emirates można było oglądać również na koszulkach Paris Saint-Germain, ale paryżanie przed sezonem 2019/2020 zmienili sponsora. Nowym została firma Accor z branży hotelowej, za co PSG inkasuje rocznie około 50 milionów euro.

Zobacz też: Stroje piłkarskie dla dzieci – które kluby są najpopularniejsze wśród najmłodszych?

Japończycy w Barcelonie

Największy rywal Realu Madryt to FC Barcelona, która pozostaje jednym z najpopularniejszych klubów również wśród polskich kibiców. Na jej koszulkach znajdziemy napis “Rakuten”. To nazwa japońskiego koncernu specjalizującego się w sprzedaży elektronicznej, który jest jednym z liderów azjatyckiego rynku, a od kilku lat stara się podbić również Europę.

Na mocy umowy z 2016 roku Barcelona dostaje z Japonii 55 milionów euro rocznie. O kilka milionów więcej od swojego sponsora otrzymuje natomiast Manchester United. Od 2014 roku na koszulkach drużyny widnieje logo i nazwa amerykańskiej marki Chevrolet. To producent samochodów należący do grupy General Motors. Firma związała się z klubem siedmioletnią umową, ale najprawdopodobniej współpraca nie zostanie przedłużona.

Banki, telekomunikacja i… opony

Niewiele mniej od Manchesteru United na umowie sponsorskiej zarabia również Chelsea. Klub z Londynu podpisał pięcioletni kontrakt wart 200 milionów funtów z Yokohama Tyres. To japoński producent opon, którego współpraca z Chelsea prawdopodobnie zakończy się w 2020 roku.

Tego, że nadruki na koszulkach piłkarskich to efektywna forma reklamy dla wielu branż, dowodzą firmy, które reklamują się na koszulkach pozostałych zespołów z czołówki angielskiej Premier League. Na trykotach Liverpoolu znajduje się nazwa brytyjskiego banku Standard Chartered, a na strojach Tottenhamu widnieje napis “AIA”, czyli nazwa największej azjatyckiej firmy ubezpieczeniowej.

Wśród najważniejszych klubów piłkarskich Europy nie sposób pominąć również gigantów z Niemiec i Włoch. Bayern Monachium i Juventus zdominowały rozgrywki w swoich krajach, w ostatnich latach seryjnie sięgają po mistrzostwo. Sponsorem Bawarczyków jest T-Mobile, czyli wywodzący się z Niemiec operator telefonii komórkowej. Z kolei na koszulkach Juventusu reklamuje się Jeep, amerykański producent samochodów.

Interesuje Cię piłka nożna? Odwiedź: spilkarza.pl

Rate this post
Kategorie artykułu:
Sport i ćwiczenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *