fbpx

Suszone figi i ich właściwości

Autor
przekrojony owoc figowca

Owoce figi, choć małe, mają w sobie wielką odżywczą moc. Dojrzałe są niezwykle słodkie i  smaczne. Naturalne środowisko życia drzewa figowego to państwa basenu Morza Śródziemnego. W wielu krajach dawniej były obdarzone szczególną estymą. Jakie wartości odżywcze dostarczają do naszego organizmu owoce figi? Odpowiadamy!

Skąd wziąć figi?

Drzewo figowca przybyło do Europy najprawdopodobniej z Azji Mniejszej i najlepszym klimatem do jego uprawy są ciepłe tereny śródziemnomorskie. Jakie tam są figi owoce? Jak jeść? Jak smakują?

Świeżą figę znajdziemy, jeśli wybierzemy się na wczasy do Włoch, Chorwacji, Czarnogóry, Turcji lub Grecji. W Polsce trudno o taki owoc. Zdecydowanie łatwiej jest kupić ich suszoną wersję. Świeża figa ma mniej kalorii, ale także mniej wartości odżywczych niż jej suszony odpowiednik. W 80% składa się z wody, zawiera glukozę, fruktozę, beta-karoten, witaminę C, PP, oraz witaminy z grupy B. Niektórzy figi jedzą bezpośrednio z drzewa, często są one także przetwarzane. Południowcy wykorzystują je do przygotowania wina.

Czym są suszone figi?

Jak sama nazwa wskazuje – suszone figi to owoce, które powstały po odparowaniu wody ze świeżych. Są one bardziej kaloryczne, mają także więcej białka, kwasów tłuszczowych oraz witamin. Jakie wartości odżywcze dostarczy naszemu organizmowi suszona figa i na co te mikroelementy będą mieć wpływ?

Suszona figa – jakie ma wartości odżywcze?

Wapń

Suszona figa dostarcza bardzo dużo wapnia. Aż 162 mg tego składnika znajduje się w każdych 100 g owoców. To wartość podobna do tego, co zawiera w sobie około 250 ml mleka. Dobrze przyswojony wapń pomagać będzie w walce z osteoporozą i osteopenią.

Witamina B6

Na 100 g fig przypada 106 mg witaminy B6. Podobną wartość mają również świeże figi. Witamina B6 pomaga zmniejszyć uczucie znużenia i zmęczenia, wspiera także regulację aktywności hormonalnej.

Błonnik

Aż 10 g błonnika znajduje się w standardowej porcji suszonych fig. To największa wartość spośród wszystkich owoców. Pobudza on pracę jelit, dzięki czemu zapobiega zaparciom. Dobrze pracujący układ pokarmowy ma mniejsze szanse na poważne schorzenia.

Potas

680 mg w 100 g suszonych fig to solidna dawka potasu, który jest niezwykle ważnym składnikiem w obniżaniu ciśnienia. Potas jest więc bardzo ważny dla osób, które zmagają się z nadciśnieniem tętniczym. Razem ze wspomnianym wcześniej błonnikiem obniża cholesterol we krwi, co prowadzi do zmniejszenia ryzyka zawału serca.

Suszone figi – zastosowanie

Figi możemy jeść podobnie jak na przykład suszone śliwki: w ciąży, na wycieczce, w trasie samochodowej. To także ciekawy element śniadania, podwieczorku, deseru czy kolacji. Suszona figa może być dodatkiem do ciasta, potrawy wegańskiej, a także mięsnych dań. Jeśli uda nam się przywieźć z południa Europy świeże owoce, możemy wyczarować z nich pyszny słodki dżem albo delikatną nalewkę.

5/5 - (2 votes)
Kategorie artykułu:
Kulinaria·Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.