Strój do pracy – jak go dobrać? Najważniejsze zasady

Autor
strój do pracy

Jak się ubrać do pracy? Strój do pracy to bardzo istotna sprawa w wielu branżach. Kiedy pracujesz fizycznie, zwłaszcza na zewnątrz, musi być wygodny i dobrze chronić Cię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Strój do pracy w biurze czy w delegacji powinien z kolei pełnić funkcje reprezentacyjne. Co więc ubrać do pracy? Na co zwracać uwagę przy wyborze ubrań? Dowiedz się więcej na ten temat!

Dress code w pracy – czy pracodawca może narzucić strój do pracy?

Rozwiązaniem, które rozwiewa wszelkie wątpliwości w sprawie stroju służbowego, jest dress code w pracy. To jednocześnie pomysł, który budzi najwięcej kontrowersji wśród pracowników.

Dress code w pracy oznacza zasady sformułowane przez pracodawcę, zgodnie z którymi powinni się ubierać pracownicy. Co na ten temat mówi kodeks pracy? Strój pracownika obowiązujący w zakładzie pracy, według artykułu 1041, może zostać określony przez pracodawcę. Regulacje związane z tym tematem powinny zostać ujęte w wewnętrznym regulaminie.

Nie oznacza to jednak, że pracodawca może narzucić zatrudnionym dowolny ubiór. Jak podkreślają przepisy, musi być on zgodny z “zachowaniem godności i dóbr osobistych pracownika”. Jednocześnie, kiedy pracownik nie będzie przestrzegać dress code’u, grożą mu kary zapisane w regulaminie – w tym nagana, utrata premii, a w rażącym przypadku nawet zwolnienie dyscyplinarne. Stąd zatrudnione osoby muszą się do dress code’u stosować.

Dress code w pracy a ubrania firmowe

mężczyzna w polarze w pracy
Polar firmowy do pracy, źródło zdjęcia: oficjalna strona sklep-logos.pl

Kiedy firmy decydują się na dress code w pracy, często ich zamysłem jest dbanie o wizerunek przedsiębiorstwa. W związku z tym narzucają wytyczne, do jakich ma być dopasowany strój pracowników – zwłaszcza dla tych, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Z jednej strony dotyczy to więc pracowników w biurach obsługujących klientów, z drugiej – osób pracujących poza zakładem.

Na zaleceniach nie musi się jednak kończyć. Część firm decyduje się na to, by zamówić dla pracowników ubrania firmowe. Konkretny typ odzieży zależy od charakteru pracy. Równie dobrze mogą to być więc eleganckie koszule, jak i funkcjonalne polary – jak te dostępne na https://sklep-logos.pl/polary-firmowe.

Ubrania firmowe powinny być też dopasowane do wzrostu i sylwetki pracownika. Najczęściej znajduje się na nich logo firmy, czasami także hasło reklamowe. Odzież firmowa, oprócz funkcji reprezentacyjnej, najczęściej ma być bowiem również formą reklamy. Oczywiście opłaty za firmowy strój do pracy ponosi pracodawca.

Jak się ubrać do pracy? Najważniejsze zasady

Nawet jeśli w firmie nie ma narzuconych zasad dotyczących stroju do pracy, przy jego kompletowaniu warto kierować się kilkoma uniwersalnymi zasadami.

Czystość i schludność na pierwszym miejscu

Najważniejsza jest taka, że strój do pracy powinien być czysty. Przed wyjściem z domu należy sprawdzić, w jakim stanie jest koszula czy bluzka – obejrzeć je również pod kątem ewentualnych plam na mankietach czy kołnierzach. Również osoby, które pracują fizycznie, powinny rozpoczynać dzień w czystych ubraniach – nawet jeśli jest do przewidzenia, że z czasem mogą pojawić się na nich zabrudzenia ze smaru, tuszu czy mąki.

Do biura czy fabryki nie powinno się też przychodzić w pogniecionych ubraniach. Schludny strój do pracy powinien składać się z wyprasowanych elementów. Pogniecione ubrania źle świadczą o pracowniku i sprawiają wrażenie, że jest co najmniej niechlujny.

Bez odsłaniania, ekstrawagancji i kontrowersji

Przy kompletowaniu stroju zazwyczaj trzeba będzie zrezygnować z ubrań zaliczanych do stroju sportowego. Ewentualnie wkomponować w garderobę tylko jeden taki element. Dotyczy to przede wszystkim pracy w biurze. Dresy, legginsy czy bluzy z kapturem nie kojarzą się bowiem w takim miejscu najlepiej. Co innego przy pracach fizycznych – tam tego typu ubrania mogą być wręcz podstawą codziennego ubioru. Wówczas liczy się bowiem przede wszystkim ich wygoda i funkcjonalność.

Na żadnym stanowisku nie ma natomiast przestrzeni dla nadmiernego odsłaniania ciała. Koszulki, bluzki czy sukienki, które mocno eksponują plecy czy ramiona, z pewnością nie są dobrym rozwiązaniem do pracy. Podobnie będzie z krótkimi spodenkami, sukienkami i spódnicami mocno odsłaniającymi nogi. Takie ubrania lepiej pozostawić na inne okazje.

W większości przypadków lepiej unikać również nadmiernej ekstrawagancji. Pod tym pojęciem można rozumieć dużą liczbę niestandardowych dodatków, ale także krzykliwe wzory na ubraniach.

Warto też uważać na napisy. Niedopuszczalne na ubraniach do pracy są przekleństwa czy wulgarne cytaty. Również w języku angielskim – dziś zna go niemal każdy i takie kwestie nie przejdą. Do tego w wielu firmach niemile widziane jest wyrażanie swoim strojem kontrowersyjnych poglądów – te idące pod prąd poprawności politycznej lepiej pozostawić dla siebie.

Strój do pracy dopasowany do stylu firmy

strój do pracy w biurze
Styl biznesowy

Sporo zależy jednak od stylu ubioru do pracy, jaki obowiązuje w firmie. Rozbieżności mogą być duże zwłaszcza w biurach.

Styl biznesowy w pracy jest najbardziej formalny. By ubierać się zgodnie z nim, trzeba postawić na ubrania obiektywnie uznawane za eleganckie. Podstawą są koszule, często idące w parze z marynarką, a u kobiet również garsonki.

Ubrania dopasowane do stylu biznesowego powinny być dobrze skrojone. Nie ma tu miejsca na ekstrawagancję, liczy się dobór kolorów. Dominują stonowane: granatowy, czarny czy szary. Trzeba też pamiętać o eleganckich butach.

Styl business casual na osi formalności znajduje się już nieco niżej. W założeniu powinien łączyć eleganckie ubrania ze swobodą i wygodą, oczywiście przy zachowaniu profesjonalnego wyglądu.

Jak się ubrać do pracy w stylu business casual? Najlepiej postawić na ubrania o prostym kroju i stonowanych kolorach. Wybór barw jest dużo większy niż w stylu formalnym, można sobie pozwolić na jaśniejsze kolory i delikatne wzory. W tym stylu ważną rolę mogą odgrywać na przykład jeansy, które warto połączyć z nieco bardziej eleganckim ubraniem na górę. Obuwie powinno być po prostu dopasowane do reszty stroju.

Styl casual to już ubiór zupełnie nieformalny. Jeśli w firmie jest przyzwolenie na taki sposób ubierania się, można wkładać po prostu to, w czym jest wygodnie. Styl casual to często połączenie jeansów ze zwykłym T-shirtem czy bluzą. Najlepiej jednak pamiętać przy tym o zasadach, o których wspominaliśmy wcześniej, i nie przesadzać z ekstrawagancją.

Ubiór dopasowany do innych pracowników

Problemem w wielu firmach jest to, że oficjalnie nie obowiązuje w nich dress code, ale niepisane zasady dotyczące ubioru już jak najbardziej. W takich sytuacjach trudno jest się odnaleźć zwłaszcza nowym pracownikom. Wówczas najlepszym sposobem na dopasowanie się strojem do “norm” jest obserwowanie tego, w jaki sposób ubierają się inni pracownicy.

Co ubrać do pracy? Porady dla kobiet

Niektórzy preferują ubiór typu unisex, czyli przeznaczony dla obu płci. Najczęściej jednak strój do pracy dla kobiet i mężczyzn nieco się różni. O czym przy wyborze ubrań powinny pamiętać panie?

  • w pracy nie powinno się zakładać ubrań z prześwitującymi materiałami, szczególnie bluzek czy sukienek;
  • na wielu stanowiskach źle widziane będą przetarcia i dziury w spodniach;
  • najlepiej stawiać na stonowane barwy: nie oznacza to tylko czerni i granatu, śmiało można stawiać na przykład na nieco mniej jaskrawe wersje czerwieni czy żółci;
  • dekolt nie może być zbyt głęboki, nie powinien odsłaniać piersi;
  • rękawy powinny sięgać do połowy ramienia – przy bluzkach, sukienkach i koszulkach;
  • sukienki i spódnice odpowiedniej długości – dopasowane tak, by nie odsłaniały kolan;
  • stonowana biżuteria – nie powinno się przesadzać z jej wielkością ani ilością, dwa-trzy elementy wystarczą.

Powyższe zasady z pewnością sprawdzają się w biurach, ale są na tyle uniwersalne, że nadają się do stosowania bez względu na zajmowane stanowisko. Strój skompletowany w oparciu o te porady będzie schludny, elegancki i uniwersalny.

Strój do pracy – wskazówki dla mężczyzn

męski strój do pracy
Koszula dopasowana do sylwetki

Na mężczyzn, przynajmniej w teorii, w doborze stroju do pracy czeka nieco mniej pułapek. Ale i oni powinni pamiętać o kilku kwestiach związanych z ubiorem:

  • zakładanie dopasowanych ubrań, które są odpowiednio dobrane do aktualnej sylwetki, a nie tej sprzed kilku lat;
  • unikanie ubrań zbyt dużych i luźnych, które sprawiają wrażenie, że cały strój jest niechlujny i niedbały, a nawet stary i zużyty;
  • rezygnacja ze zbyt ciasnych ubrań, zwłaszcza koszul, które z trudem udaje się dopiąć;
  • dopasowanie kolorów do karnacji; ze względu na jasną cerę i często jasne włosy polscy mężczyźni, wbrew pozorom, nie najlepiej wyglądają w czerni czy beżu; takich kolorów warto używać w odpowiednim towarzystwie, która przełamie je kontrastową barwą;
  • dobieranie ubrań wykonanych z tkanin o podobnym splocie: należy o tym pamiętać zwłaszcza przy łączeniu ubrań uszytych w nieco innych stylach, na przykład marynarki z mniej formalnymi spodniami;
  • męskie buty do pracy zawsze powinny być pełne i zakrywać palce; w pracy nie ma miejsca na sandały czy klapki.

Przy stosowaniu się do tych wskazówek zestawienie odpowiedniego stroju do pracy nie powinno być problemem.

Podsumowanie: jak prawidłowo dobrać strój do pracy?

Odpowiedź na pytanie “jak się ubrać do pracy” różni się w zależności od charakteru firmy i zajmowanego stanowiska. W niektórych zakładach pracy obowiązuje ściśle określony dress code lub pracownicy muszą nosić ubrania służbowe.

W pozostałych przypadkach warto dobierać strój do pracy do stylu ubioru, który reprezentują pozostałe zatrudnione osoby. Należy też kierować się uniwersalnymi zasadami, które zawsze pomogą dobrać stonowany ubiór dobry na każdą okazję.

Rate this post
Kategorie artykułu:
Ubrania i buty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *