fbpx

Darmowe platformy e-commerce. Jakie są największe wady i zalety takiego rozwiązania?

Autor
platformy e-commerce sklepy prestashop

Sprzedaż produktów online rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła to, co analitycy dostrzegali od kilku lat – coraz więcej osób zamiast wizyt w sklepie decyduje się na zakupy za pomocą komputera lub smartfona. By jednak sprzedaż online przynosiła jak największe zyski, potrzebny jest dobrze działający sklep internetowy, a co za tym idzie – przemyślany wybór platformy e-commerce. W Polsce największą popularnością cieszą się darmowe platformy sprzedażowe, takie jak WooCommerce i PrestaShop. Korzystanie z nich ma wiele zalet i pozwala dobrze dostosować je do własnych potrzeb, ale te systemy nie są wolne również od ograniczeń. Warto poznać ich charakterystykę jeszcze zanim wybierzemy oprogramowanie do sklepu internetowego.

Darmowa platforma e-commerce – co wyróżnia takie rozwiązanie?

Decyzję o tym, jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać, podejmuje się zazwyczaj na początku działalności w sieci. Największe firmy mogą sobie pozwolić na zamawianie autorskich, dedykowanych im rozwiązań. Mniejszym graczom, z powodu ograniczeń finansowych, pozostaje zazwyczaj wybór pomiędzy oprogramowaniem działającym w modelu SaaS, czyli software as a service, a darmowymi propozycjami. SaaS to usługa abonamentowa – za odpowiednią opłatą otrzymujemy dostęp do gotowych modułów, które wystarczy odpowiednio zestawić.

Darmowe rozwiązania można natomiast podzielić na dwie grupy. Pierwsza to platformy sklepów internetowych typu open source. Są to systemy, przy których uzyskujemy dostęp do kodu oprogramowania, mamy więc dużą dowolność w modyfikowaniu wyglądu i funkcjonalności naszego sklepu. Najpopularniejsze oprogramowanie do sklepu tego typu to PrestaShop, Magento i OpenCart. W przypadku tego pierwszego, chcąc wdrożyć skomplikowane zmiany graficzne lub moduły poprawiające funkcjonalność sklepu, warto skorzystać z pomocy ekspertów np. https://jash.pl – specjalizujących się w oprogramowaniu PrestaShop.

Drugą grupę stanowią darmowe platformy do zarządzania treścią. Na systemie takim jak na przykład WordPress sklep internetowy będzie funkcjonować dzięki wtyczce WooCommerce. To wybór popularny szczególnie w przypadku niewielkich sklepów, nieco bardziej ogranicza bowiem rozwój funkcjonalności w porównaniu do pierwszej grupy opisywanych platform.

Darmowa platforma sklepów internetowych – jakie są jej największe zalety?

Pierwszym i oczywistym atutem, jakie posiada oprogramowanie do sklepu internetowego darmowe, jest właśnie brak opłat za korzystanie z wybranej platformy. Systemy działające na otwartej licencji są dostępne dla każdego bez żadnych opłat początkowych, bariera wejścia na rynek online jest więc w tym przypadku stosunkowo niewielka. Na przykład w przypadku PrestaShop sklep jest gotowy do użytkowania niemal tuż po instalacji. Mimo wszystko już na wstępie należy zdawać sobie sprawę, że bezpłatne oprogramowanie wcale nie oznacza, że w przyszłości jego użytkowanie nie będzie generować żadnych kosztów. O tym więcej napiszemy jednak w kolejnych częściach artykułu.

Darmowy system e-commerce – platforma o nieograniczonych możliwościach?

Z punktu widzenia rozwoju działalności dużo ważniejszą zaletą, jaką posiada oprogramowanie do prowadzenia sklepu typu open source, jest niezwykle szeroki wachlarz możliwości personalizacji sklepu. W tym przypadku niekoniecznie trzeba bowiem korzystać z dobrze znanych, szablonowych rozwiązań. Można natomiast samodzielnie wykreować coś, co będzie wyróżniać sklep na tle innych. Do tego potrzeba jednak nieco specjalistycznych umiejętności, wiele osób korzystających z darmowych rozwiązań stale współpracuje zatem z programistą. Wprawne oko szybko dostrzeże schematy wybierane w ramach oprogramowania typu SaaS – sklepy funkcjonujące w oparciu o PrestaShop czy WooCommerce są często dużo bardziej zindywidualizowane.

Darmowe platformy e-commerce w Polsce pozwalają również na łatwe instalowanie rozszerzeń. Zarówno sklep na oprogramowaniu PrestaShop, jak i WooCommerce, to możliwość rozbudowy o wiele wtyczek i dodatkowych funkcjonalności. Może się to okazać szczególnie przydatne przy optymalizacji sklepu. Obie wymienione platformy można zresztą określić jako “SEO-friendly”, czyli pozwalające na dobrą optymalizację działalności pod kątem wyszukiwarek internetowych. Już sam system WordPress, na którym oparte są sklepy działające na WooCommerce, pozwala na duże pole manewru pod tym kątem.

Dodatkowe wtyczki mogą także pomóc w modyfikacjach wyglądu strony czy rozwinięciu działań sprzedażowych. Nie wszystkie takie rozwiązania są jednak darmowe. Mimo że na wstępie właściciel sklepu nie poniesie opłat, niektóre decyzje dotyczące późniejszych zmian będą wymagać dodatkowych środków. Sklep na PrestaShop, który chce się lepiej wypozycjonować, wymaga zwykle zainwestowania pieniędzy w płatne moduły. Mimo wszystko walcząc o jak najwyższą pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania warto zwrócić się też o pomoc do specjalisty SEO – ta zasada dotyczy jednak wszystkich platform e-commerce, nie tylko darmowych.

platformy e-commerce prestashop

Platformy open source, czyli ciągły rozwój

Korzystając z darmowej platformy e-commerce nie trzeba obawiać się opłat za aktualizację silnika sklepu. Jako że takie oprogramowania udostępniają swój kod źródłowy na zasadzie bezpłatnej licencji, są też gwarantem ciągłego rozwoju. Dzięki temu platformy open source dynamicznie się zmieniają. Powstają coraz to nowe rozwiązania, które szybko odpowiadają na zmiany na rynku e-commerce. Nie mają one nic wspólnego ze skostniałymi systemami, są szansą na ciągły rozwój i zmiany.

Darmowe oprogramowania, dzięki swojej popularności, skupiają także bardzo duże społeczności. Wystarczy spojrzeć na najpopularniejsze platformy e-commerce – ranking Senuto za 2019 rok jednoznacznie potwierdza, że zdecydowanie najwięcej sklepów internetowych w Polsce powstaje właśnie w oparciu o WooCommerce oraz PrestaShop. Te systemy jako jedyne przekroczyły liczbę 10 tysięcy. To z jednej strony potwierdzenie, że warto się nimi zainteresować, a z drugiej łatwiejsza droga do rozwiązania potencjalnych problemów. Nie zawsze trzeba bowiem stawiać na usługi specjalistów – ciekawe sugestie czy propozycje można znaleźć nawet na grupach dotyczących e-commerce czy forum WordPressa.

Rozwiązanie dla początkujących i zaawansowanych

Kolejną zaletą bezpłatnych platform e-commerce jest możliwość łatwej migracji danych i przenoszenia ich na inne podobne platformy. Jeżeli więc z czasem nasz biznes rozrośnie się do tak dużych rozmiarów, że zdecydujemy się na zmianę oprogramowania, “ucieczka” z rozwiązań open source powinna być stosunkowo łatwa. Niemniej darmowe platformy pozwalają na skalowanie sklepu wraz z rozwojem działalności. Nieco gorzej pod tym względem wypada WooCommerce, nieco lepiej PrestaShop – opinie na ten temat są dość jednoznaczne. Ten drugi typ oprogramowania może nie być wystarczający jedynie przy niezwykle rozbudowanych sklepach.

Zaletą wyżej wymienionych rodzajów oprogramowania jest również łatwość obsługi panelu sklepu. Taki wybór będzie zatem świetnym rozwiązaniem dla początkujących w branży e-commerce, którym brak jeszcze specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Platformy open source dają jednak równocześnie duże pole do popisu osobom z rozległą wiedzą programistyczną. Dostęp do kodu sprawia bowiem, że szeroki wachlarz umiejętności technicznych można przekuć w zupełnie nowe rozwiązania.

Jeśli zamierzasz prowadzić sklep internetowy, przyda Ci się blog. Więcej wiedzy na ten temat zdobędziesz po przeczytaniu kolejnego artykułu: https://www.gorlice.info.pl/2020/09/08/artykuly-blogowe-jak-publikowac-zgodnie-z-prawem/

Jaka platforma na sklep internetowy? Wady rozwiązań open source

Jak już wspominaliśmy, darmowe platformy e-commerce nie są również pozbawione wad. Pod tym kątem najlepiej rozpatrywać każdy z rodzajów oprogramowania osobno – z niektórymi rozwiązaniami lepiej radzi sobie PrestaShop, z innymi WooCommerce. Można jednak znaleźć kilka zasadniczych minusów, które dotyczą właściwie wszystkich platform tego typu.

Dla każdego, kto darmowe oprogramowanie uważa za bezwarunkowo bezpłatne, rozczarowaniem może być fakt, że niektóre rozwiązania wymagają dodatkowych płatności. Wspominaliśmy już o tym, zajmując się problematyką rozszerzeń czy optymalizacji sklepów pod kątem SEO. O ile w platformach typu SaaS wiele modułów jest dostępnych w ramach abonamentu, o tyle w przypadku open source część z nich jest odpłatna. Dość często dotyczy to najbardziej wartościowych rozszerzeń.

Brak supportu i samodzielne aktualizacje

Koszty związane z utrzymaniem sklepu może generować również konieczność pomocy ze strony informatyka czy programisty. Jeśli bowiem właściciel sklepu nie posiada umiejętności technicznych, przy niektórych bardziej skomplikowanych pracach może potrzebować usług profesjonalisty. Tak samo będzie w przypadku awarii czy problemów z kompatybilnością niektórych rozszerzeń. Platformy e-commerce nie zapewniają bowiem oficjalnego supportu technicznego.

Do wad korzystania z darmowego oprogramowania można także zaliczyć konieczność samodzielnego wykupienia odpowiedniego hostingu, a także posiadania własnej domeny. To na właścicielu sklepu – lub zatrudnionym przez niego do pomocy specjaliście – spoczywa również obowiązek dbania o aktualizacje. Tutaj nic nie będzie działo się automatycznie, trzeba trzymać rękę na pulsie. Podobnie będzie w przypadku zmian prawnych, na przykład dostosowywania działalności do rozporządzeń o ochronie danych osobowych.

W przypadku sklepów opartych o bezpłatne oprogramowanie problemem może okazać się także… zbyt duży rozwój działalności. Z czasem, przy dużej liczbie kategorii i produktów, system może działać mniej wydajnie. To zastrzeżenie dotyczy szczególnie WooCommerce – skalowalność sklepów jest tam w pewien sposób ograniczona.

Czasami zwraca się także uwagę, że sklepy funkcjonujące na bazie darmowych platform e-commerce, ze względu na publicznie udostępniany kod oprogramowania, są bardziej narażone na ataki hakerów.

Darmowy sklep internetowy – platformy open source najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem

Darmowe platformy e-commerce to zazwyczaj łatwe w obsłudze i intuicyjne rozwiązania. Świetnie sprawdzają się w przypadku sklepów internetowych, które dopiero rozpoczynają działalność – na początku nie wymagają bowiem dodatkowych kosztów. I choć z czasem mogą pojawić się opłaty, dotyczą one zazwyczaj jedynie dodatków i rozszerzeń, które pozwalają na zupełnie nowe możliwości.

Ten niewielki minus jest jednak wynagradzany przez szereg zalet. Oprogramowania open source jak żadne inne pozwalają na personalizację sklepu i wprowadzanie oryginalnych rozwiązań – zarówno pod kątem wyglądu strony, jak i jej funkcjonalności. To również świetne pole do popisu przy optymalizacji strony pod kątem SEO. A dobrze widoczny sklep to większa sprzedaż.

Założenie sklepu internetowego w oparciu o darmową platformę e-commerce jest więc rozwiązaniem dobrym zarówno dla laika, jak i dla fachowca z prawdziwego zdarzenia. Ten pierwszy doceni zerowe lub nikłe koszty i łatwość, z jaką rozpocznie sprzedaż online. Ten drugi zachwyci się możliwością modyfikacji i rozszerzeń, jakie umożliwia dostęp do kodu źródłowego. W końcu dziesiątki tysięcy użytkowników nie mogą się mylić.

Prowadzenie sklepu to także działania reklamowe i marketingowe. Informacje na ten temat znajdziesz na stronie http://www.reklamanakolach.pl/

5/5 - (1 vote)
Kategorie artykułu:
Finanse i prawo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.