fbpx

Chleb na diecie bezglutenowej – czy dalej możesz go spożywać?

Autor
Chleb na diecie bezglutenowej

Chleb to produkt powszechnie znany i spożywany. Pojawia się w diecie niezwykle często. Produkowany jest poprzez połączenie mąki pszennej lub żytniej, wody, drożdży i soli. Niestety nie każdy może go swobodnie spożywać, ponieważ posiada gluten, który jest dla niektórych szkodliwy, a inni po prostu go unikają i wybierają dietę bezglutenową. Co w takim wypadku? Czy istnieje, jakaś alternatywa? Jaki chleb wybrać na diecie bezglutenowej? Tego dowiesz się właśnie w tym artykule! 

Dieta bezglutenowa a chleb 

Jeśli jesteś lub przechodzisz na dietę bezglutenową, nie oznacza to, że będziesz musiał zrezygnować ze spożywania chleba. Na rynku istnieją produkty roślinne, które doskonale nadają się do wypieków. 

Gluten sprawia, że ciasto na  pieczywo jest miękkie, lepkie i puszyste. Dlatego też, aby chleb bezglutenowy się udał, należy mieszać różnego rodzaju mąki bezglutenowe, które jak sama nazwa wskazuje, nie posiadają tego składnika np. mąka z amarantusa, gryki, kaszy jaglanej, kukurydzy lub ryżu. 

W składzie oprócz podstawowych składników potrzebnych do wyrobu pieczywa mogą znaleźć się także nasiona słonecznika czy pestki dyni. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz wybrać dobre pieczywo bezglutenowe powinieneś spojrzeć na jego skład – im krótszy, tym lepszy. Dzięki takim opcjom osoba, która ogranicza lub nie toleruje glutenu, nie musi rezygnować ze spożywania pieczywa.

Kto powinien jeść chleb bezglutenowy? 

Chleb bezglutenowy powinien pojawić się w diecie osób, które chorują na celiakię, przez co muszą wyeliminować takie składniki jak żyto, pszenica czy jęczmień. 

Jeśli dalej spożywasz produkty, które w swoim składzie mają wyżej wymienione elementy, to mogą powinieneś je usunąć z diety, ponieważ nieprzestrzeganie diety, kiedy chorujesz na celiakię, może mieć poważne skutki. Wpływa to negatywnie na układ pokarmowy, nerwowy i rozrodczy. Co więcej, może prowadzić do uszkodzenia jelita cienkiego.

Dieta bezglutenowa – jakiego chleba unikać 

Jeśli zaczynasz dietę bezglutenową, ważne jest wiedzieć, jakich produktów unikać. Jeśli nie chcesz napotkać się na gluten unikaj tradycyjnych wypieków, które wykonywane są na bazie mąki pszennej, owsianej, żytniej lub owsianej. Takie osoby muszą także uważać na chleb esseński, żytni lub orkiszowy. 

Chleb bezglutenowy a składniki odżywcze

Trudno jest dokładnie określić, jakie składniki odżywcze oraz jak kaloryczny jest taki wypiek, ponieważ wszystko zależy od, jakie mąki zostały użyte oraz jakie dodatki się w nim znajdują. Niewątpliwe jest, że w przypadku takiej diety warto wybrać chleb kukurydziany lub gryczany, ponieważ te składniki są istotne w pełnowartościowej diecie. 

Należy jednak pamiętać, że chleb, który nie ma glutenu, zawiera mniej takich składników, jak: magnez, cynk czy białko. Dlatego też bezglutenowe wypieki są mniej wartościowe. 

Pieczywo bezglutenowe = dłuższy termin ważności 

Chleb bezglutenowy bardzo często posiada dłuższy termin ważności w przeciwieństwie do zwykłego pieczywa. Jeśli produkt jest dobrze zabezpieczony, to istnieje mniejsze ryzyko, że wystąpi zepsucie lub utrata smaku. Dzięki temu masz pewność, że nawet parę dni później pieczywo będzie miękkie i smaczne. 

Chleb bezglutenowy to nie jedyne rozwiązanie dla osób, które nie tolerują glutenu 

Jeśli nie tolerujesz glutenu, oczywiście wyeliminowanie tylko pieczywa z diety nie wystarczy. Należy pozbyć się z diety wszystkich produktów, które zawierają ten składnik. W tym przypadku należy uważać nie tylko na chleb, ale także na mąki i makarony. Co więcej, należy sprawdzić skład innych produktów, takich jak: wędliny, nabiał, słodycze, a nawet leki. 

Pamiętaj, aby dbać o to, aby całkowicie wyeliminować ze swojej diety gluten, który szkodzi Twojemu zdrowiu, jeśli go nie tolerujesz. 

Gdzie i jak znaleźć chleb bezglutenowy?

Jeśli szukasz takiego produktu w Internecie, to nie będzie to trudne. Wystarczy, że wpiszesz frazę w wyszukiwarkę Google, a po chwili zobaczysz wiele sklepów ze zdrową żywnością, które oferują tego typu produkty. Co więcej, mają szeroki asortyment, dlatego możesz wybrać dla siebie odpowiedni rodzaj. 

Trudniej będzie, jeśli chodzi o sklepy stacjonarne. Często trudno jest znaleźć tego typu wypiek na sklepowych półkach. Jednak jeśli chcesz być pewny, że wybrany przez ciebie chleb nie posiada glutenu, szukaj obrazka z przekreślonym kłosem. Taki znak jest znakiem certyfikującym i daje pewność, że w składzie nie posiada on uczulającego białka. 

Rate this post
Kategorie artykułu:
Kulinaria·Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.